Harrastukset

Puutöissä mökillä isäni apurina
Maastoilemassa

Mökkeily on ykköspaikalla, sillä siellä voi rentoutua tai puuhastella joskus tarpeen, mutta usein rentoutumisen ja työstä irrottautumisen merkeissä. Nykyään mökki toimii kakkosetätyöpisteenä, jolloin rentoutuminen jääkin vähemmälle. Tekemistä mökillä löytyy aina niin halutetssaan, mutta mielipaikkani kesällä on riippumatto rantakoivuissa ihan vesirajassa.

Koirat ovat olleet perheenjäseniä. Karkeakarvainen mäyräkoira Veeti reilu 15v ja toinen persoonallinen karvakuono Bono ovat siirtyneet koirien taivaaseen, mutta yhä sykkii sydän karkkareille.

Kuntoilun toteuttamisen aika on korostunut näin korona (Covid-19) aikana. Näin terveydenhuollon ammattilaisena tietää kaiken sen tarpeen ja hyödyn mitä liikunta tuo tullessaan, mutta miksiköhän se on joskus niin vaikeaan toteuttaa. Olen aloittanut golfin joitakin vuosia sitten. Golf kasvattaa keskittymiskykyä ja laittaa kävelemään useita kilometrejä hyvässä seurassa.

Ratsastaminen on yksi mielilajeistani, vaikka hevosen selkään tulee noustua nykyään turhan satunnaisesti. Nyt toimin lähinnä "viikonloppuratsastajana".

Olen elinikäinen oppija. Maisterin opintojen jälkeen aloitinkin jatko-opinnot, jotka tällä hetkellä etenevät oman ajan ja rahoituksen puitteissa sekä miten oman työn ohessa on mahdollista.

Järjestötoiminta on vahvalla sijalla harratustoiminnassani. Nyt voin jo sanoa, että olen ollut mukana kohtalaisen pitkään ja monissa eri toiminoissa. Mielestäni monet eri järjestötoimintani ovat kohdanneet sekä työni puolesta että eri järjestöissä toimimisen kannalta. Viime vuosikymmenet olen ollut aktiivinen kunnallispolitiikassa. Edellisillä vaalikausilla olen toiminut sosiaali- ja terveyslautakunnassa ja kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Soster lautakunnassa kuntalaisten koko elämisen kirjo oli näkyvissä ja usein tuntui, että omat vaikuttamisen paikka oli kohtalaisen kaukana. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa ennakoinnin taito valmisteltavien asioiden kokonaisuudessa on haasteellista, mutta toivon voivani kantaa oman korteni kekoon sekä antaa omaa osaamistani muiden käyttöön. 8/2021 Päättyvällä kaudella olin KALAssa varajäsenenä sekä toimin Rakennuslupajaoston puheenjohtajana.

Olen toiminut Vantaan Kokoomusnaisissa puheenjohtajajana 2008-2021. Meillä on pieni, mutta kompakti yhdistys, josta oli seitsemän ehdokasta 2021 kuntavaaleissa. Kaksi valittiin valtuutetuksi.

Olen toiminut ammatillisissa järjestöissä aktiivisesti. Toimin Sairaanhoitajaliiton varapuheenjohtajana kymmenisen vuotta. Silloin toimenkuvaani kuului hallitustyöskentelyn lisäksi osallistuminen työryhmätyöskentelyihin.  Täkeä ja mielusia tehtävä oli toimia Euroopan sairaanhoitajajärjestöjen yhteistyöelimen (EFN - European Federation of Nurses Associations) puheenjohtajana 2013-2017. EFN:ään kuuluu 28 EUn jäsenmaata sekä Norja, Islanti ja Lichtenstain. Päätoimisto on Brysselissä.

Kahdesti vuodessa kokoontui myös Pohjoismaiden Sairaanhoitajien yhteistyöfoorumi (SSN - Sykepleiernes Samarbeid i Norden) sekä kahden vuoden välein Kansainvälinen Sairaanhoitajaliitto (ICN - International Council of Nurses), jossa olin virallisena  kokousedustajana.

Aikaisemmin toimin aktiivisesti myös Sairaanhoitajaliiton opiskelijatyössä, jossa pääsi tapaamaan tulevaisuuden sairaanhoitajajia. Nyt pääsen työssäni terveysalan lehtorina tapaamaan opiskelijoita säännöllisesti ja antamaan myös vaikutteita sekä kannustusta oman alan, ammatillisuuden ja järjestäytymisen teemoilla.

Muita harrastuksia onkin sitten satunnaisesti innostuksen mukaan.