Ilmapiiri

Äänestysaktiivisuus

Äänestysaktiivisuus kuntavaaleissa 2016

51 % (62,4)
Yhdistysten määrä tuhatta asukasta kohden

Yhdistysten määrä kunnassa suhteuteuttuna asukaslukuun

8,9 (23,2)
Kunnan rahankäyttö kulttuuriin

Kunnat kulttuuritoimeen käyttämät rahat asukasta kohden

108,4€/asukas (96)
Kunnan rahankäyttö perusopetukseen

Kunnan perusopetukseen käyttämät rahat asukasta kohden

787 €/asukas (976)
Koulutustarjonta

Löytyykö kunnasta a) ammattikoulua, b) lukiota, c) kansanopistoa tai muuta erityisopistoa, d) ammattikorkeakoulua, e) yliopistoa. Piste kunnassa olevaa koulutuslaitosta kohden, eli 0–5.

4 (2)
Kunnan rahankäyttö liikuntaan

Kunnan liikuntamenot asukasta kohden

92 €/asukas (82)
Väkivaltarikoksia tuhatta asukasta kohden

Henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset sekä seksuaalirikokset tuhatta asukasta kohden vuodessa

8 (5)
Kesämökkejä

Kesämökkien määrä kunnassa, mittaa kesäasukkaiden määrää

684 (1 204)
Vähän liikuntaa harrastavia 8.–9.-luokkalaisia

Harrastaa hengästyttävää liikuntaa vapaa-ajalla korkeintaan yhden tunnin viikossa, prosenttia 8. ja 9. luokan oppilaista

33,2 % (33,2)
Vakavasti päihdeongelmaisia tuhatta asukasta kohden

Päihteiden vuoksi sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla hoidettuja potilaita / 1 000 asukasta

1,9 (3,2)
Muuttovoitto/tappio

Kunnan muuttovoitto tai -tappio kuntien välisessä muutossa vuosina 2013–2015, keskiarvo vuotta kohden

0,5 %/v (-0,4)

Suluissa kuntien mediaaniarvo. Arvo on kursiivilla jos kunta sijoittuu mediaanin huonommalle puolelle ja lihavoituna jos paremmalle. Jos ei tiedossa näytetään viiva. Indeksiä ei lasketa jos muuttujia on alle kuusi.

Tiedot kokosi Tytti Määttä, Vaalan kunnanjohtaja

Indeksi kertoo yhteisön aktiivisuudesta ja kunnan toimista hyvinvoinnin edistämiseen. Äänestysaktiivisuus ja yhdistysten määrä ovat selkeitä mittareita, ja mökkien lukumäärä antaa suuntaa kausiväestön määrästä. Nuorten terveys on tärkeä mutta hankala mittari, sillä pienistä kunnista kouluterveyskyselyt eivät anna kattavia aineistoja. Ulkopuolelle jäävät esimerkiksi pienten kuntien ilmaiset liikunta- ja järjestötilat sekä verkko-opiskelumahdollisuudet.

(YLE Kuntatutka)