Järjestöjen toiminta on elintärkeää kuntalaisten hyvinvoinnille – näin se turvataan

7.5.2021 klo 00:00

Tuleeko sosiaali- ja terveysalan yhdistyksistä sote-uudistuksen väliinputoajia? Sote-uudistuksen jälkeen voi olla epäselvää, tulisiko hyvinvointialueiden vai kuntien avustaa järjestöjen toimintaa. Nyt kannattaa huolehtia siitä, että järjestöt pysyvät toimintakykyisinä. ”Järjestöihin satsaaminen maksaa itsensä takaisin.”

Kuntatalouden näkymät ovat vähintäänkin sumuiset. SOSTEn yhteiskuntasuhdepäällikön Ulla Kiurun mielestä nyt ei kuitenkaan ole oikea hetki leikata hyvinvointipalveluista vaan tarvitaan pitkäjänteisempää otetta: “Jos menoja katsotaan vain vuodeksi kerrallaan ja leikataan väärästä päästä, pahoinvointi lisääntyy. Haluamme, että panostetaan mieluummin terveyden edistämiseen ja ennaltaehkäisyyn.”

”Kuntien pitää miettiä myös leikkausten seurauksia”, varoittaa Kiuru.

Kunnissa tarvitaankin entistä vahvempaa hyvinvointitalousajattelua. Tämä tarkoittaa, että hyvinvointi- ja terveystavoitteiden on ohjattava päätöksentekoa kunnan kaikilla hallinnonaloilla. ”Vain hyvinvoivat kuntalaiset vahvistavat taloutta”, Kiuru muistuttaa.

Katoaako hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sote-uudistuksen seurauksena? Lue lisää ostikon linkistä.